Opplag- og lesertall 2012

Bonnier fortsetter å øke!

Bonnier tok nye andeler av magasin- og ukepressemarkedet i 2012, og Tara befestet posisjonen som Norges suverent største kvinnemagasin.


- I et sterkt konkurransepreget marked, er det gledelig å konstatere at Bonnier igjen har lagt et godt år bak seg, der mange av titlene våre har vekst og der vi tar en ny bit av totalmarkedet, sier administrerende direktør i Bonnier Media, Trond Juliussen.

Opplag

Til tross for ytterligere økning av frekvensen, beholder Tara en klar førsteplass i kvinnemarkedet, med et snittopplag på hele 52 066. I tillegg har Costume rykket videre oppover (41 478), og er ikke lenger bare Norges absolutt største motemagasin, men også inne blant topp tre på kvinnemagasinlisten. Bonnier har derved to av de tre største titlene i dette viktige segmentet!

Enda én av kvinnetitlene våre, nykommeren Stella, holder opplaget i sitt andre år, og er nå på nivå med Henne, mens iForm er en av de store vinnerne i 2012, med en økning på 2 644 eksemplarer og et totalopplag på 23 403.

Utviklingen i bolig- og interiørmarkedet er sterk, og her kan både Bo Bedre og BoligPluss vise til vekst i 2012, og er inne blant de fem største titlene i denne gruppen.

- 2012 var et spennende år for oss, med lansering av Tara Frisk, samt etablering av våre nykommere Stella og Tara Smak, sier annonsedirektør i Bonnier Media, Anne Kathrine Krøvel. - Samtidig har vi styrket posisjonen til flere av våre andre titler i forhold til de nærmeste konkurrentene; de beste eksemplene på dette er Tara og Costume. Som et resultat av svært målrettet arbeid innen alle områder, er Bonnier Media også den eneste mediebedriften som er nominert i begge kategorier når MBL skal kåre beste salgs- og markedsavdeling for 2012 senere i år.

Lesertall/GEP

Sist høst innførte magasin- og ukepressen en ny målemetode for lesertall. Den nye ”valutaen” - GEP - er sammensatt av selve lesertallet, antallet ganger en utgave leses og hvor stor andel av magasinet som leses. Også her har Bonnier mye å glede seg over:

  • Costume er størst blant motetitlene med en GEP på 244, og dermed større enn konkurrenten Elle (236 GEP) på lesertall / GEP også.
  • Tara er nest størst i kvinnesegmentet (GEP 320)
  • BoligPluss er nest størst av boligmagasinene (GEP 352)
  • FHM er størst av alle herremagasiner (GEP 413)
  • Illustrert Vitenskap er suverent størst av samtlige magasiner (GEP 1511)

 

Kontaktpersoner:

Trond Juliussen, administrerende direktør, tlf. 93 24 52 93
Anne Kathrine Krøvel, annonsedirektør, tlf. 93 40 04 04